Mereka kawan saya

Saturday, July 30, 2011

Part 2: Kawan tolong senyum dan kamu jadi..

Assalammualaikum dan salam 1 Blogger..

Morning kamu semua..Bangun-bangun pagi terus tengok bilik bersepah.. Ya Allah bapak malas pompuan ni.. Sapa la nak ambik jadi menantu ni.. Kemas bilik terus on lappy.. Sambung cerita semalam jom.. Motivate diri terus jom.. De lagi 5 tip.. Terjah!!!


6th: Ambik langkah terbaik macam ni occay >> if u are keeping happy all the time,u can get more and more friend. If u are keeping sad,ur friend will keep away from u. So jangan tunggu orang lain untuk kita rasa gembira occay.. 

 
7th: Buang masa kan??Betapa ruginya masa yang kita ada hanya dibazirkan untuk membenci orang. Selalu yang suka benci-benci orang ni, hati dia tak bersih and tak tenang, sebab selalu rasa orang lain lebih dari dia, selalu kena pikir, macam mana nak lebih dari orang lain.. So better kita cintai diri sendiri and love all people around u.. Tak rugi pun..

 
8th: Lupakan dunia silam, clearkan masalah-masalah yang lepas supaya masalah tu tak muncul lagi dimasa hadapan. Mungkin akan ada yang akan terluka kerana masa silam kita nanti..

 
9th: Sehari kita ada 24hours, spend ur time efficiently. Try la gurau-gurau ngan member sebelah tu, try senyum kat mak cik yang sedang basuh toilet tu, bagi salam kat pak cik yang jaga gate tu.. Sekurang-kurangnya kita dah menyenangkan hati orang lain.

    Rasulullah SAW sendiri menggalakkan kita menyebarkan kebahagiaan ini.
“ Engkau tersenyum di hadapan saudaramu adalah sedekah” Hadith riwayat Bukhari.


Lastly but not least: Jangan lupa untuk maafkan orang lain.. Mungkin kita ada terasa hati dengan kawan yang kawan tu tak sedar kita terasa hati..Maafkan dia.. Maafkan semua manusia yang dah sakitkan hati kamu..Memang sakit, hati ni, memang parah luka ni, tapi kalau hari-hari before tido, kita maafkan dia, kita doakan dia baik-baik jer.. Lama-lama hati kita akan tenang. Bila hati tenang, EQ tinggi, then dalam masa yang sama kita dah leh kawal hidup kita. Insya'Allah everything will be normal again and maybe someday u will become extraordinary person..Sapa tau kan??  Peringatan untuk saya juga.


Kamu semua, selalu ingat ni, ambik yang baik dan jadikan yang buruk tu panduan.. Dan jangan lupa, yang manis itu tak semestinya sedap dan yang pahit itu tak semestinya tak elok.. Sayang kamu semua.. 


Sharing is caring. ;)

3 comments: