Mereka kawan saya

Friday, December 3, 2010

Welcome Ms Soon-to-be-PHOTOGENIC

First of all, I do not know why suddenly I felt to write something in English.. Because this is my first time so I want to share with all of u something outside of my world..No more love and past history.. the world that I met since February 2010..actually frankly say..thanks to my best frenz aween.. because of you..i know the way to treat myself and I love the way I am rite know..mmmuuuaaahhhh to you aween..


Sharing is loving lor my frenz..so now i want to share with all of you how to look hot WOW in all your pics.. Steps that u need to follow to unleash urs inner star and now are u ready to be Ms Soon-to-be-PHOTOGENIC~~
step 1 : Shoes matter

red high heels
Even if urs feet aren't in shoot, throw on a high pair of heels. its will change the way u stand, give confidence and make u fell sexy.
looks confidence and show off ur assets
in all ur pics.
step 2: Be comfy
Every girls will look goods casual or glam because her confidence radiates through and that is beatiful.


step 3: Work your good sides
Need to focus to ur own greatest assets. Example, plump up ur lips, show off ur long legs or cinch a belt at ur small waist. Its not only to show off ur body part but its also can be acessories that u wearing that day. 
step 4 : Capture a moment
my best pic last month..
promoting myself  :)
Each photo are telling the story and try to make it look spontaneous instead of " im ready for the shot". Try to imagine, close ur eye, i magine a thought, open ur eyes and sell that thought.
step 5: Lighten up
When outdoors, try to avoid mild day sun as it creates shadow under the eyes, nose and chin.


step 6: Smiles with ur eye
Sound silly but a sincere and genuine smile will always reach the eyes. 
lastly: Practice..Practice..Practice..
The more pics u take, the more the poses becond second nature. Very soon u will be naturally photogenic.


And know, after trying all this, look back to ur old album..then u will realize u already change to someone else and im very sure u will like it.. and now lets rounds up the smiles, poses and pros to help u find urs profile perfect angle. :) 







Friday, November 26, 2010

dunia ini milik kita : untuk aku yang memilih single

hari ni ak de paper law transport..adus pg td..muka penat menelaah wat mata makin naik lingkaran hitam..mujur aku wanita..boleh di touch up pkai makeup..pagi td,hasil makeup n baju kurung lucky ku,ak masih menawan..huhuhu..semalam ketika kes-kes law ku hafal..xmsuk jugak law..masalah lain yg ku pikirkan..otakku memikir seribu tanda tanya..

1) aku single..bahagiakah aku dengan keadaan ini..
2) bercinta..ku xingin berkorban lagi..
3) bertunang..benarkah dia setia n milik ku nnt..
4) scandal..sampai bila hubungan tak pasti ini
5) aku sunyi? setiap mlmku d isi dgn gelak ketawa ngan teman-temanku..
6) aku sedih? de satu malam tu aku menangis bkn seorg lelaki memujukku,tp 3 org llk,semua teman rapat ku..
7) jalan inikah yang aku pilih???



ak ingin bercinta,berkasih syg dgn yg mampu memberi kesetiaan, yg mampu membuat dunia kau n ak jd dunia kami..ak ingin yg mampu menahan dr ketika emosiku tergangu, yg mampu tersenyum dikala ak membebel x sudah..ada yang bertanya tp ntah bila akan ku temui yang kena d hatiku dan akhirnya..aku masih lagi sendiri..tnpa memilih kerana bgku memilih bkn jalan terbaik kerana ak perlukan mereka sebagai teman ceritaku..

buat kamu yg sudah bertunang..maaf sukarku mau menepati janji..bkn semua aytmu ku crt'n di sini..krn ak bkn la mnusia kejam..aku menghormati ikatan kalian..cintai la dia krn dia juga mencintaimu..xperlulah kau rs berdosa d atas dosamu padaku..kerana mungkin sudah takdir yang maha kuasa ini semua berlaku..aku bukan tercipta untukmu begitu juga drmu..dugaan demi dugaan akan kau tempuhi,belum seminggu sudah kau nyatakan kekesalan..bersabarla..i.Allah kau akan bhgia..n akhir kata buat kamu..ckuplah menyakitiku dgn kata2mu kerana ak bkn lagi aku yang dulu..luka itu x'n tmbh bernanah dgn semua itu..aku sebenarnya x ingin membencimu krn kau la pndngan ku mengenai kehidupan berubah..trima kasih..



dan ak memilih jalan ini..mendengar n melihat manusia2 yg bercinta d hdpnku..dan ak bhgia single jalan yang ku pilih..bkn satu lebihnya..tp terlalu byk dan ianya melindungiku..kini terlalu byk yg perlu perhatianku..ak cinta dunia gilerku terhadap ilmu..aku masih mencari cinta kerjayaku..aku mencari indahnya namaku disebut-sebut kerna kecemerlanganku..aku punya mission hidup yg jelas perlu ku gapai..yg dulu pernah ku korban'n kerana cinta..dan kini..kerana cinta juga ak masih lagi mampu tersenyum dan masih berdiri untuk merangkak ke arah itu..buat semua supportla ak..jgn di tnya lagi mengapa jalan ini yang ku pilih..

Wednesday, November 17, 2010

Kehilangan II

Di kesempatan ini, saya sebagai wakil dan ahli keluarga Restoran Nasi Padang Nurhayati ingin mengucapkan selamat menyambut bulan mulia, hari mulia, saat mulia dalam islam iaitu AIDIL ADHA. Semoga semua usaha kita selama ini di berkatiNYA..AMIN~~

Mood raya n pengertian raya aidil adha ni msih tergiang2 diht dan telinga ku..semalam terlalu byk yg kami bahas'n mengenai aidil adha..n yg paling penting, I.Allah ri ni klu tak de halangan kami akan g kubur arwah yusof..dekat 10hrku d umah,i.Allah ri ni air mataku akan tumpah lg..ak dah tak mampu sebenarnya tuk berlagak kuat d dpn familyku, jujur ku akui diam2 bila tgok gmbr n video arwah..air mataku tumpah..ku suka lihat mata arwah..cntik, besar n hitam..senyuman n keletah nya bijak..


de 2 malam lepas, ada pasangan suami isteri ni dtg ke kedai, isterinya mendukung baby yg usianya 4bulan,klu arwah msih hidup begitu la usianya..bila adiq iparku meminta utk mendukung baby tu,ibunya kelihatan berat tuk memberi,tp mungkin Allah nak bg lepas rindu adiq iparku itu, baby tu berada dlm pngkuan adiq iparku..bila mak tgok baby tu, kaletahnya, mak menangis lg..mak ckp mak rindu yusof sgt..rindu sgt2..mak..mama long pun mcm tu..mama long lg x sempat nak tgok arwah..


dalam ganasnya amat..ak nmpk de kerinduan d matanya..kepedihan yg d tnggungnya..ramai yg berkata mereka masih muda..tp xmungkin mereka mampu melupakan arwah..arwah penyatu cinta mereka..arwah yusof pengikat jalinan erat hbgn mereka..mereka pasangan kotroversi ketika zaman cinta mereka..semoga mereka bhgia..doaku dan sudah pasti doa arwah juga..

sesungguhnya,sejak kedtg'n sa (adeq iparku) dalam keluarga kami..macam2 perasaan yg kami sekeluarga lalui.sesungguhnya kami sgt bhgia dgn adanya kamu sa..kamu bukan seperti perempuan lain..pe pun sjrh silam mu k.anny tak peduli yg penting kini..kamu sebhgian dr keluarga syamsurizal..amat nmpak pe lebeynya kamu dr perempuan lain..dan sbgai kakak..k.anny nmpk pe yg amat lalui n perubahannya sejak de kamu..setulus ht TERIMA KASIH SA..

buat keluargaku, perbyk'n bersabar ye mak n abah..anny nmpk de rindu di mata kalian..tp Allah lebey syg'n arwah..semakin byk air mt yg jatuh semakin susah ht arwah d sana..cukup la doa n al-fatihah dr kita utk arwah..semoga arwah yusof mama long tenang d sana..cinta n rindu mama long utk kamu sayang..


Friday, November 5, 2010

lelah n penat : hidupku

Aku penat n lelah dengan hidup..
Bila aku bukan lg yg tertinggi di dalam kelas..
Bila aku bukan lg gadis impiannya..
Bila hati n drku rindukan pelukannya..
Bila ak la yg terakhir balik cuti semester..
Bila teman-temanku menjauh..
Bila shbt baik ku sendiri x mampu lagi menyimpan rahsia..
Bila aku rimas dgn lelaki yg menganguku..
Bila jadual n segala aktiviti tertunda n tidak lg selaras..
Bila terdampar melihat manusia semua pulang ke kg halaman..

Dan akhirnya aku mengeluh..
Ku sedarku bukan siapa2..
Suaraku perlahan tuk ku lontar’n pandangan…
Aku mentimun yg sedang berlawan dengan durian..

Akhir..
Ku kembali ke 4D210 kamar indahku..
Lambaian katil memangilku..
Pada bantal ini ku luah’n segala..
Pada bantal ini juga tangisanku jatuh..
Hnya dia mengerti perasaanku..

Thursday, November 4, 2010

Aku dan perkahwinan [$-$]


Ntah kenapa sejak umurku meningkat ke angka 24,aku mula gelisah memikirkan soal perkahwinan. Apatah lg, jijah sudah sibuk mencari kain utk dibuat baju pengantin.. Dan aku..masih di sini, sendiri n sunyi tanpa pasangan..kenapa masih sendiri???keliru.. Biarla..ms yg tentukannya nant..ileks jer la..jom layan benda ni..info updated utk bakal2 pengantin..

42 pantang larang untuk bakal pengantin lelaki and perempuan.
  1. Jangan makan nasi dengan gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit.
  2. Elakkan makan ulam yang berbau busuk seperti petai dan jering.
  3. Elakkan minum air berkarbonat kerana ia mempunyai gula dan gas yang tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis dan kurangkan makan makanan yang manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat ketika bersama.
  4. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat)
  5. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.
  6. Amalkan makan telur ayam kampung 2 kali seminggu yang dicampur madu dan ada hitam yang ditumbuk untuk menambah tenaga.
  7. Bagi mereka yang banyak angin, minum air halia utk membuang angin.
  8. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok untuk alat kelamin.
  9. Elakkan minum minuman keras dan merokok.
  10. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.
  11. Jangan makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.
  12. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.
  13. Jangan makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.
  14. Jangan makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.
  15. Jangan bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir.
  16. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri.
  17. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.
  18. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.
  19. Jangan bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.
  20. Jangan cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.
  21. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul untuk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan untuk mengawal nafsu dan menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yang timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.
  22. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yang tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada di luar.
  23. Jangan bebas keluar ke mana-mana kerana takut di santau oleh mereka yang mempunyai niat yang tidak baik.
  24. Jangan tidur di rumah orang kerana takut terkena ilmu yang tidak baik. Ia juga untuk menjaga nama baik keluarga.
  25. Jangan terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).
  26. Jangan berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.
  27. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.
  28. Jangan membuang air kecil dan air besar serentak di dalam air contohnya dalam sungai atau kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.
  29. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus untuk organ seks kerana darah tidak mengalir.
  30. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.
  31. Jangan memuaskan nafsu dengan cara sendiri.
  32. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan jam sehari.
  33. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.
  34. Belajar ilmu rumahtangga daripada orang yang berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai.
  35. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.
  36. Bilik lelaki atau wanita jangan dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dari dikhianati orang lain.
  37. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan untuk menghangatkan lagi kemesraan.
  38. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.
  39. Jangan buat kerja yang berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah mengalami gangguan emosi.
  40. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.
  41. Kedua pengantin dilarang bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.
  42. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh orang lain bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.
P/S: Percaya atau tidak terpulanglah. Namun setiap pantang larang orang dulu-dulu pastinya ada hikmah dan kebenarannya.

Tuesday, November 2, 2010

Aku dan bunga


D saat ku menulis ni, di st sudut d kamar tercintaku, de sejambng bunga yg ckup cantik..cukup buat ht wanita lain terusik..ckup buat roomateku cemburu..tp knp bkn ak yg gembira??bkn htku yg terusik??kenapa perlu bunga??kenapa itu hdiah ulang thun ku?? Normalkah ak sbgai wanita bila ak x gembira melihat bunga itu???

Kamu: cntik sungguh bunga tu..bertuah awk
Saya: tp sy tak suka..membazir..
Kamu: hargaila..penat lelah dia kumpul duit, penat dia menghntar ke awk..
Saya: saya x mntak semua ni..sy rs bersalah pada dia..
Kamu: xpyh pk2..xnak bg kat saya..


Otak ku celaru..ku cium juga bunga tu..kemudian pndg’n ku kosong..mn la ak nak letak bunga ni..dah la bunga btul..nant kan layu jua..dah layu nak wat per??nak buang..adoiyai dia beli mest mhl..membazir tul la..knp x bg kek ker???coklat ker???knyng gak perut ak..dasar x reti bersyukur la ko anny..


Wahai llk,ku ucap’n ribuan terima kasih..belum pernah ku terima sejmbng bunga seperti itu..kau la yg pertama..tp ak bkn wanita pencinta bunga..htku kosong bila melihatnya..htku hiba mengenangkanmu..ak ingin di sygi..tp bukan d cintai..ak msih ingin sendiri..maafkan ak tidak melayanmu..tp itu yg terbaik dr trus melyn perasaanmu..maaf’n ak..maaf’n ak..

Saturday, October 30, 2010

beday gurl [ *-* ]

Pada tepat jam 0000 di tarikh 30/10/2010 usia ku genap mencapai usia 24tahun..setelah 24thun ku menghirup udara dibumi Allah ini..telah 24tahun..masih muda atau suda tua??masih keliru dgn dr sndiri..alhmdulillah msih ramai yg mgingati ulang thun..msih ader yg ingin mengucapkannya,masih ader yg merasa perlu mgucapkannya..

                                ****************************************************
jam 0002pg,ku trima pnggilan tlefon dr seorg scandalku..dgn cerianya dia mnynyi'n lagu selamat ulang thun utkku..n yg pasti dia btnya,adakah dia yg pertama wish??? dan dgn sengalnya aku menjawab..ye..awk la yg pertama wish..tima kasih..bkn sngaja ku menipu scandal..yg pasti ak ingin mnjaga htmu yg snggup bjaga tuk mengucapkannya..so sapa yg pertama wish yer???ak sendiri xtau siapa yg pertama..
                                *****************************************************

pada 0030pg tnggl 29/10/2010 ku trima wish dr NIZAL MOHAMAD di facebook..pe kt dia..advanced wishes appy bday..hahahaha..mcm tu lak yer..de lak advanced2 ni..the d ikuti oleh beberapa shbt UUM yg turut myatakan advanced happy beday..hmpir jam 11mlm,ku trm mesej dr exs boyfrenz boyaku..dgn penuh kt2 ucapannya..alhmdulillah dia msih ingt...then pnggilan dr mak..ucapan dr insan yg melahirkanku..then air mata mengalir.. "mak terima kasih diatas segala pengorbananmu,melahirkan ku ,mjagaku n mdidikku.. xtbalas jasamu..semoga drku sntiasa ada dgn doamu"..dan ku terima mesej dr teman2 rapatku...ucapan yg biasa tp mampu buat air mtku jatuh terharu dgn ucapan2 tu..jadi siapakah yg dulu wish??mcm mn nak tentu'n siapa yg pertama..n akhirnya..ak sndiri xtau..n ak sndiri xkisah..bg aku siapa yg wish..dia ingt kat ak n hrgai ak sbgai teman,shbt,kwn, saudaranya sendiri ataupun scandalnya..hahahahahaha..
                                  *****************************************************
  sambutan awal beday gurlz..kek yg dikongsi dgn aween, ida n hani

Tiada kata2 yg dpt ku ucapkan selain ucapan trima kasih kepada semua shbt, teman, kenalan dan juga saudara2 ku d atas ucapan n doa2 kalian..semoga doa2 tersebut d mkbul'n.. ALL THE WISHES FROM U ALL MAKE ME SO PRECIOUS..TQ N LUV U ALL~~

Friday, October 29, 2010

menjelajah bumi kedah [#_#]

memek muka penat n lelah dr penjelahan semalam..seronok, happy, enjoy, seram, takut n geli (byk gila la pacat melekat kat kaki ak)..hahahahaha..gila la kdg2 bila pk apa yg kami lalui smlm..penjelahan daerah gurun seharian akan d kongsi dcini k..enjoy n layanzzzz..hope u all enjoy..

6.30pg: ak, aween, ida n hani dah cbuk2 membelek mknn yg akn d bawa tuk camping kami..kami masak maggie goreng, wat sandwich sardin, masak hot dog..mmg kerjasama la km semua..msing2 tau tugas msing...tu yg penting..smbil wat smbil berborak2..ketawa2..
8.30pg: kami semua dah bersiap2 dan bertolak dr hostel dlm kul 9pg..dr raut muka kami smua jelas terpncar keterujaan n xsbr nak bercamping...
9.15pg:kami singgah sarapan di changloon..pekena nasi lemak n milo ais..pg2 nak jln jauh ley lak mkn berat...
10.45pg: kami smpai di gunung jerai..pergh mndaki gunung jerai mgunakan kereta mmg sgt mcbr..jln bliku2..smpit lak tu..kami smpai ke puncak g.jerai di regency hotel..cntik ngat permandangannya..terleka sekejap..ilng takut kami dgn crt2 mistik g.jerai..selama 2jam kami d puncak g.jerai..niat nak mandi air trjun  g.jerai..tp ntah kenapa km x bersua jlnnya..mungkin de sbb..so km tkr destinasi..kami decide to go to titi hayun..bercamping punya psl la ni..
                 di puncak gunung jerai..permandangan yang indah....
1.30ptg: kami smpai d titi hayun..tgok jer air nya yg jernih..trus ak melompat2..lm gila la xmndi air terjun..terbyng la airnya yg sejuk tu..hahahahaha..
                        jambatan gantung yang menyambut kami
2.00ptg: kami smpai d air trjun putri..best sgt..tgok permandangan hijau..cntik jer..khemah d pasng..acara gnt2 baju berlaku..kami bersuka ria..seronok bmndi mnda..km p hr khmis,jd xde org d kwsan tu..jd kami la raja kunun2nyer d citu..bebas bermain n bersuka ria..tp pesan org tua ttp kami ingt..kwsn hutan..keras tmpatnya..
3.30ptg: kami berhnti mandi sbb prut dah mntak d isi..juadah kami walaupun sejuk..terasa sgt sdp d mkn..hujan turun renyai2..terasa hujan tu hnya sementara, km stay lg n kami brteduh dlm khemah..seronok berborak dgn harapan hjn berhenti then ley smbung mndi blik..hahahahaha..
4.00ptg: km jenguk kuar,hjan dah berhenti..tp siapa sngka air terjun yg tdnya tenang kini berarus deras..batu2 tmpat kami duduk bersuka ria telah tengelam..hujan hnya renyai2,tp boley m'ubah keadaan air yg tenang ke arus yg kuat..kami kemas semua brg,kami terperangkap sebenrnya di antara kwsn lapang n laluan susur keluar masuk hutan..utk kuar dr kwsn lapang,kami kn meredah arus utk ke seberang..mujur de jejaka tampan bersama kami..sekurg2nya buat km kuat..alhmdulillah,berkat usaha n kerjasama dr smua..km berjaya menempuhnya..
             arus yg kami tempuh nak ke laluan susur kluar masuk
5.00: kami trus tukar2 bj n mndi..penglaman yg wat aku mnngis apabila tgok kaki aku berpacat n seluar aku berdarah..ingt bleeding sbb terluka waktu trun dr bukit rupanya darah pacat kekenyangan kot..mmg aku akui ak ckup tkut dgn haiwan2 mcm ni..ida bsungguh tolong buang anak2 pacat n hani bsungguh2 menenang'n ak yg ketakutan..ak sndiri xsngka yg ak akn mnngis di sbb'n pacat..pk2 blik klaka..ak yg ganas n adventure ley mnggis...
7.30: kami semua singgh ke Alor Star Mall..pekena McD..aku yg giler nasi pun ley lupa nasi bila pekena double cheese..
10.30: kami tiba d UUM dgn selamat nya..Alhmdulillah..Syukur..

PE YANG BEST PERCUTIAN KALI NI:
1: kami p mandi air terjun..air nya sejuk n nyaman..
2: kami p bercamping..siap msk2 lg..de khemah lg..sgt adventure..
3: g.jerai..scenenya sgt cntik..terbaek..
4: meredah hutan ngan sluar jeans..
5:kerjasama kami smua..pershbt'n kami...
PE YANG TAK BEST PERCUTIAN KALI NI:
1. PACAT..PACAT..PACAT..PACAT
2.Pucat percutian yg x terjaga n x terurus..
3. sistem keselamatan yg agak kurang memuas'n..
 Alhamdulillah smuanya pun dah kami lalui..jd'n pengalamn yg sgt2 brharga..kepada kawan2ku..semoga kenangan ni dpt menyemarak'n lg pershbtan kita..hrpnya.. :)

Wednesday, October 27, 2010

persiapan melangkah ke dunia interview [@-@]

sengajaku letak memek muka mcm tu..mnunjuk'n hr ni..ak akn menulis smthing yg nerd..huhuhuhuhu..
jumaat lalu..ak menghadiri kursus persedian utk mnghadapi interview..dr pkul 9.00pg - 4.30 ptg..
                                    menyambut  ketibaan kami...

alhmdulillah,program yg sgt baik n terlalu byk input yg boley d kongsi n pling penting makan'n dia mmg power la..sdp n bukan carca marba jer..kat cini de 2 je mknn yg smpat ak snap..sdg'n km mkn 4x hari tu..tq pusat kaunselor UUM...



              sarapan pagi..mee goreng n teh tarik..gila terbaek la...
    Lunch..xtau la nasi pe ni..tp mmg sgt2 sedap..licin ak mkn..huhuhuhuhu...

tuk seminar ni de 3 sesi..sesi pertama..penulisan resume n surat iringan.. (CV n Application letter)..resume ni de mcm2 jenis,,so kat cini ak bg tip 2 jenis suda k..tuk fresh graduate n st lg tuk student mcm ak..de dip n pnh keje..
HOT TIP!!!!
!!! 1st of all... plez la create st email formal..yg nm email comel2 tu..tu tuk main2..klu  nak  keje plezzzz be profesional..contoh annynawati@gmail.com...bkn email.. akugadiscomey@gmail.com..majikan sgt2 x suka..
!!! 2nd: picture tu kak oi..jgn print..please attach pic yg d snap d kedai..plezz pic tu kamu pasti'n kamu SENYUM...
!!! 3rd: jgn tulis mereka meraban dlm tu..padat, ringkas n teliti..pling comey max 3 pages 4 fresh graduate n yg de xperience tu max 5..majikan bkn bc ngat pun..tkut tgok jer resume kt pnjg berjela2..msuk tong smpah de la..diorg bkn byk ms nak tgok pun..
!!!4th: print resume ngan kertas putih n keras..gn la double A punya kertas..nmpk mcm standard skit..
!!!5th: grammar..tolong la..tolong la...tolong la...double check..telitinya kt di nilai dr c2..majikan mn yg nak ambik pekerja yg x teliti..double check ngan kwn2 yg pndai BI..xslh'n...

!!!ISIAN RESUME:
1: butiran peribadi (nama, alamat penuh, tarikh lahir, email, no hp, taraf perkahwinan, kesihatan)
2: objektif kerjaya: (contoh: gains experiences in successful organization independently to improve skills and knowledge in supply chains scope)
3: ringkasan akademik: msuk'n mklumat sek men je k..xpyh la nak crt dr zaman tadika punya achievement..
4: masuk'n la major subjek yg korg ambik waktu blaja..xpyh msuk'n smua..contoh nak keje kat port..ambik dlm 4 subject yg korg belaja de kaitan ngan port..xpyh la nak msuk'n finance ke,account ke punya subject..x relevan ngan keje tu kang...
5: penglibatan KO-KURIKULUM dan juga SEMI_PROFESSIONAL..masuk'n la..semua xtviti2 yg relevan..ulang blik..RELEVAN k.. :)
6: Pengalaman keje..(nama jawatan, tempoh bekerja ,nama majikan n duties)
7:Kemahiran berkaitan..(pengetahuan komputer, bahasa or teknikal)
8: REFERENCE..tolong la ltk reference manusia or mkhluk tu knl awk..ni ltk nm lec..tup2 lec tu bkn ngajar awk sorg.tba2 majikan tu tpon tnya lec tu tnta awk..then kn mood dia x baik..mcm mn klu dia kt dia x knl awk..ha kan parah..elok jumpa ref awk..bgtau kat dia awk gn'n dia sbgai ref then bg salinan resume awk kat dia..br elok n bgus..

tq kpd CIK NORUL AQILAH CHE HAMZAH..tips2 resume ni sgt byk membantu sy mengupdate'n resume sy..walaupun resume tuk praktikal..tp smua ni st permulaan..

ha..ni br sesi pertama..sesi ke2 n ke3 akan dismbung x lama lg..lg best n mantap..cerita mengenai persediaan dr, pakaian, etiket @etika, n pling best dr en khairone persiapan dr sendiri b4 g interview...nant flash back..hrp semua lyn k..klu de yg kurng bgtau la..ley kt sm2 belajar.. :)

Monday, October 25, 2010

kehilangan (T-T)

23/10/2010- ak mula'n hr itu dgn gelak ketawa..mak call byk kali sbb nak confirm'n tiket ak blik kg..walaupun ct 5hr..gagah jgk la nak mncari tket tuk balik raya hj.. kul 10 mak call,tp ak xley nak angkat sbb ak tgh bercakap ngan org tiket bas..lps jer ltk tpon ak call mak blik..ingt nak bgtau berita gembira tiket blik dah ader..tp upernyer ak lak yg dpt berita..ak call byk kl..mak x angkat..then ak trima mesaj..
           "AKAK YUSUF DAH XDE"

hanya Allah jer yg tau perasaan ak time tu...aku xpuas ht..call lg...ijah yg angkat..penuh tangisan dlm setiap sudut ruang tpon...air mata berderai2 walaupun ak xtau crt sebenar...mendgr sora ijah menngis jer dah buat ak sgt2 sebak..yg dgr..akak...akak...akak...

YUSUF~ kesayangan kami,cucu pertama dlm keluargaku, anak buahku, anak adik lelakiku...pergi meninggal'n kami pada umur 3bulan 13 hari...

aku hilang arah..yg mampu ak laku'n hnya mnangis..sesungguhnya..3 hr berturut2 km ber video call..
yusuf dah pndai senyum..dah pndai capai2 hp..sesungguhnya kami x sngka kami akn khilngan nya..tubuhnya sihat.xde menunjuk'n sebarng penyakit..siapa sangka dalam kegembiraan kami,dlm sihatnya yusuf..paru-paru yusuf berair...yusuf pergi dalam tidur..

smpai ke pg td,mak masih call dgn tangisan..Ya Allah ku pohon padamu,berikan kekuatan kepada ibuku untuk menerima takdirmu.. mak sgt rapat ngan yusuf..kemana2 mest dgn mak,mak mandi'n yusuf,mak suap'n mknn,mak yg wat'n susu..mak yg tido'n yusuf..cuma hr tu..mak x smpat nak mndi'n yusuf..mak terlmbat nak kejar ms..mak rs bslh ngat sbb hal tu..pnt ku pjuk mak..bkn slh mak..smua ni takdir.. Ya Allah,berikan kekuatan kepada ibu dan keluargaku yg lain di atas ujian mu ini...


yusuf~ km sgt2 terasa kehilangan d atas pemergianmu..ikut'n ht inginku tatap wajah sucimu itu,ingin ku cium biar hilng rinduku pdmu..namun takdir Allah mnentu segalanya..mama long jauh d sini..masa dan jarak memisahkan kita..yusuf anakku syg,mama long dsini sntiasa bdoa n mrinduimu~~

yusuf n abahnya(adeq llk aku)

                             yusuf n umi (gelaran nenek d gnti dgn umi)
ketika ni yusuf br jer mencecah usia 2 bulan...syg mama long sentiasa d hati..


Wednesday, October 20, 2010

memilih pasangan hidup (*-*)

~aku perlukan llk yg hebat..itu semua penting utk menjamin'n ms dpn perkahwinanku~

HEBAT..oo myb llk tu kena kaya,keje best2, kr klu ngan llk tu ms dpn cerah la..xpun hbt dr segi,llk tu pndai berkata2,nmpk cr2 kepimpinan, xpun bila bwk g arisan (majlis2) llk tu nmpk d hormati,nmpk pndai ataupun berkaliber...wah ak pun nak mcm tu..siapa yg xnak'n..
bila pk2..sama je llk n perempuan ni..llk kdg2 xksh klu dpt pompuan ala2 mcm lembap kot jnji lawa..jnji klu bwk ke hulu kilir xla malu ngat..tp de gak llk suka'n perempuan yg petah b'bicara..yg nmpk educated..tp xbyk llk mcm tu...klu pompuan lak..erm..myb diorg x kisah llk ni xensem ke,botak ker..tp bila d bw ke suatu tmpat llk tu pndai bwk dr n d hormati org lain..st k'banggaan bg seorg pompuan..n ayat yg terlalu biasa aku dgr dibahas'n oleh kaum perempuan..
        aminah: sapa tu yg sebelah lina???pakwe dia ker??xhensem la...
        zaharah: ish..doktor tu tau..pakar bedah kat hospital universiti
        aminah: ye ker??dah lm ker diorang couple???

tgok..tengelam suda crt tntg llk tu x hensem..betapa brnafsunya wanita mndengar kehebatan kerjaya seseorg lelaki tu....HEBAT...

tp yg kwn ak mksd'n bukan hebat tu..hebat d rnjang???OMG..bila pk2..sbgai wanita islam n melayu..agak malu utk berbicara tntg ini..bila pk2 blik..mcm mn agaknya dia boley tpk utk bkata spt tu yer???adakah itu bmksd,sbelum kawin they should try to do it???tnpa kdg kt sedari kt2 tu sperti mengalakkan n menghalalkan ZINA~~

teringat pesan temanku "anny, sebagai seorg wanita yg telah matang,malu la kamu memintak2 perkara sebegitu..bukankah telah d jnji'n olehNYA seorg wanita yg baik utk llk yg baik..simpan'n segalanya d hatimu perkara begini..kamu kaum wanita d mulia'n Allah..mulia la kamu kalu kamu mghormati dr kamu sendiri"
ku akui shbt, ini mslh dlm kelambu..tp hrus ko n ak fahami,byk jgk perceraian berlaku krn hal dlm kelambu ini..sesungguhnya.."aspek hebat itu juga penting...

bila pk2 blik..malu pun der bbhs mengenai hal itu..erm elok la kt sm2 bpk..klu islam landasan hidup kita..semua tu bkn lah st perkara penting..krn islam itu sndiri tidak meletakkan itu sbgai slh st cr mmilih psngan..Islam menegaskan pasangan hendaklah berasaskan kepada yang kuat berpegang kepada agama dan berakhlak mulia..

ini janji Allah:
“Lelaki yang berzina tidak boleh berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina juga atau perempuan musyrik. Dan perempuan yang berzina tidak boleh dikahwini melainkan oleh lelaki yang berzina juga ataupun lelaki yang musyrik. Yang demikian itu haram terhadap orang yang beriman.”

“Wanita-wanita yang jahat adalah untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat adalah untuk wanita-wanita yang jahat, dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik.”

~ semoga kita sentiasa di bwh rhmat n lindunganNya..AMIN~~ 

Monday, October 18, 2010

kisah cinta lagi???

note ni ak ambik kat fb..de kwn send via inbox tntg note ni..ingin sekali ku berkongsi sbuah crt yg dah wat ak mnngis..mohon izin share ya penulis..tp telah ku edit2..ambik key word dia jer..pnjng sgt..jenuh kamu smua nak bc...

Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin... Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.." 

"Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia.

jatuh cinta bukan perkara luar biasa..Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang.. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata. ."

REDHA~~
Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kamu, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kamu sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kamu tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kamu ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kamu sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kamu sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kamu.. 
Alangkah bertuahnya kamu kalau kamu mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. "

=================================
st lg story about kasih ibu..tang ni tnpa malu2 sayer ngaku sayer nangis..rindunya ngan mak..sebagai gadis yg dduk jauh dr mak kdg2 sayer sndiri lupa tntg tnggngjwb tuk mjaga nama baik mak, family n islam itu sendiri..sayer juga manusia yg kdg kala khilaf dlm perbuatan..
 
Kasih ibu..tak ada pengakhiran..xseperti cinta sesama manusia..kita tak tahu bila hati kita akn dipalingkan walaupun kita berusaha untuk setia..

tak ada ibu yang mahu anaknya menconteng arang di mukanya..tak ada ibu yang percaya anak y dididiknya tidak mengikuti didikannya..melainkan kalau ia telah terbukti..

lembutnya hati ibu,sedia memaafkan diri walaupun anak telah buncit dikerjakan orang,walaupun anaknya sudah ternoda dek sentuhan lelaki,walaupun anaknya telah merosakkan anak dara orang lain...

lembutnya hati ibu,lebih rela menyalahkan diri sendiri walaupun ia bukan salah ibu mengandung...=(

IBU...
EMAK..
MAMA..
UMMI...
MUMMY...
MUM..

semuanya 1 dalam seribu..tiada pengganti dan tiada y terbaik selainnya..

Wahai muslim n muslimah budiman...
bayangkanlah wajah ibumu..
bila kamu dilanda gelora cinta..
bila kamu ingin masuk ke pelukan pasanganmu..
bila kamu ingin berbicara melebihi batasan bersama pasanganmu..
bila kamu ingin membalas semula cinta dr insan y xhalal bgmu..
bila kamu terfikir utk melakukan dosa...
bila hatimu berdebar atas perbuatanmu...
bila kamu sudah melupakan ibumu akibat hebatnya panahan cinta itu.....
bila2 masa sahaja...

agar kamu tahu...
kepercayaan yang dipatri oleh ibumu terhadapmu...
tak mungkin akan dimiliki lg andai engkau cairkan...

agar kamu tahu...
apabila ibumu terluka...
tercatat sudah namamu sbg anak derhaka...

agar kamu tahu...
bahawa dialah insan yang melahirkn n mmbesarkanmu..
dgn titis susunya..
dgn sedaya upayanya..
dgn 1 juta pngorbanan y xmungkin kau balas....

PELIHARA DIRIMU.....SEMOGA KITA SEMUA D LINDUNGINYA (*-*)