Mereka kawan saya

Friday, April 1, 2011

WTF..April Fool??

What the fact bout April Fool? Definition through Wikipedia ; The day is marked by the commission of good humoured or funny jokes, hoaxes, and other practical jokes of varying sophistication on friends, family members, teachers, neighbors, work associates, etc.

Ramai yang pikir hari ni adalah hari sunat menipu sedunia.. Hari sunat tuk mempermain-mainkan orang lain..Kita selalu terdedah dengan budaya barat yang sambut benda pelik-pelik dan kadang perayaan yang tak de faedahnya malah membazir. Kadang bercanggah dengan Islam. Tapi seperti biasa, yang bercanggah tu lah yang ramai orang kita suka ikut~~




Jom terjah sejarah April Fool or yang di kenali sebagai April Mop..

The Aprils Fool Day berawal dari satu episode sejarah Muslim Spanyol di tahun 1487 atau bertepatan dengan 892 H. Islam telah menerangi Spanyol. Karena sikap para penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka banyak orang-orang Spanyol yang kemudian dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam. 
Selama itu pula kaum kafir yang masih ada di sekeliling Spanyol tanpa kenal lelah terus berupaya membersihkan Islam dari Spanyol, namun mereka selalu gagal. Akhirnya Spanyol jatuh dan dikuasai pasukan Salib. Satu persatu daerah di Spanyol jatuh, Granada adalah daerah terakhir yang ditaklukkan. 
Dengan lantang tentara Salib itu meneriakkan pengumuman, bahwa para Muslim Granada boleh keluar dari rumah dengan aman dan diperbolehkan berlayar keluar dari Spanyol. Kami menjamin keselamatan kalian jika ingin keluar dari Spanyol, setelah ini maka kami tidak lagi memberikan jaminan! demikian pujuk tentara Salib.
Keesokan harinya, ribuan penduduk Muslim Granada yang keluar dari rumah-rumahnya dengan membawa seluruh barang-barang keperluannya beriringan jalan menuju pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai tentara Salib bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumahnya. Tentara Salib membakar rumah-rumah tersebut bersama orang-orang Islam yang masih bertahan di dalamnya.
Sedang ribuan umat Islam yang tertahan di pelabuhan hanya bisa terpana ketika tentara Salib juga membakari kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Spanyol. Kapal-kapal itu dengan cepat tenggelam. Ribuan umat Islam tidak boleh berbuat apa-apa kerana tidak bersenjata. Mereka juga kebanyakan terdiri dari para perempuan dan anak-anaknya yang masih kecil-kecil. Sedang tentara Salib itu telah mengepung mereka dengan pedang terhunus.
Dengan satu teriakan dari pemimpinnya, ribuan tentara Salib itu segera membantai dan menghabisi umat Islam Spanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir membahana. 
Seluruh Muslim Spanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darah menggenang di mana-mana. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitam-hitaman. Tragedi ini bertepatan dengan tanggal 1 April. Inilah yang kemudian diperingati oleh dunia Kristian setiap tanggal 1 April sebagai April Mop (The Aprils Fool Day). 
SUMBER: berita harian

So dah taukan..memang sedih, saudara seIslam kita dibunuh beramai-ramai..tapi yang paling menyedihkan bila saudara seIslam kita turut meraikan April Fool's Day. Hari ni 27 Rabiulakhir, hari Jumaat yang berkat...Dari sambut benda pelik-pelik yang tak de faedah lebih baik ambik berkat hari Jumaat..So Selamat beramal~~


2 comments:

  1. so no april fool in our life..huhu

    ReplyDelete
  2. @nasz: xde la..lagi pun xbaik koje tipu2 org ni'n..bergurau senda boleh..hari-hari di galakkan..bukan semata-mata kn tunggu 01.04'n..

    ReplyDelete