Mereka kawan saya

Wednesday, October 20, 2010

memilih pasangan hidup (*-*)

~aku perlukan llk yg hebat..itu semua penting utk menjamin'n ms dpn perkahwinanku~

HEBAT..oo myb llk tu kena kaya,keje best2, kr klu ngan llk tu ms dpn cerah la..xpun hbt dr segi,llk tu pndai berkata2,nmpk cr2 kepimpinan, xpun bila bwk g arisan (majlis2) llk tu nmpk d hormati,nmpk pndai ataupun berkaliber...wah ak pun nak mcm tu..siapa yg xnak'n..
bila pk2..sama je llk n perempuan ni..llk kdg2 xksh klu dpt pompuan ala2 mcm lembap kot jnji lawa..jnji klu bwk ke hulu kilir xla malu ngat..tp de gak llk suka'n perempuan yg petah b'bicara..yg nmpk educated..tp xbyk llk mcm tu...klu pompuan lak..erm..myb diorg x kisah llk ni xensem ke,botak ker..tp bila d bw ke suatu tmpat llk tu pndai bwk dr n d hormati org lain..st k'banggaan bg seorg pompuan..n ayat yg terlalu biasa aku dgr dibahas'n oleh kaum perempuan..
        aminah: sapa tu yg sebelah lina???pakwe dia ker??xhensem la...
        zaharah: ish..doktor tu tau..pakar bedah kat hospital universiti
        aminah: ye ker??dah lm ker diorang couple???

tgok..tengelam suda crt tntg llk tu x hensem..betapa brnafsunya wanita mndengar kehebatan kerjaya seseorg lelaki tu....HEBAT...

tp yg kwn ak mksd'n bukan hebat tu..hebat d rnjang???OMG..bila pk2..sbgai wanita islam n melayu..agak malu utk berbicara tntg ini..bila pk2 blik..mcm mn agaknya dia boley tpk utk bkata spt tu yer???adakah itu bmksd,sbelum kawin they should try to do it???tnpa kdg kt sedari kt2 tu sperti mengalakkan n menghalalkan ZINA~~

teringat pesan temanku "anny, sebagai seorg wanita yg telah matang,malu la kamu memintak2 perkara sebegitu..bukankah telah d jnji'n olehNYA seorg wanita yg baik utk llk yg baik..simpan'n segalanya d hatimu perkara begini..kamu kaum wanita d mulia'n Allah..mulia la kamu kalu kamu mghormati dr kamu sendiri"
ku akui shbt, ini mslh dlm kelambu..tp hrus ko n ak fahami,byk jgk perceraian berlaku krn hal dlm kelambu ini..sesungguhnya.."aspek hebat itu juga penting...

bila pk2 blik..malu pun der bbhs mengenai hal itu..erm elok la kt sm2 bpk..klu islam landasan hidup kita..semua tu bkn lah st perkara penting..krn islam itu sndiri tidak meletakkan itu sbgai slh st cr mmilih psngan..Islam menegaskan pasangan hendaklah berasaskan kepada yang kuat berpegang kepada agama dan berakhlak mulia..

ini janji Allah:
“Lelaki yang berzina tidak boleh berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina juga atau perempuan musyrik. Dan perempuan yang berzina tidak boleh dikahwini melainkan oleh lelaki yang berzina juga ataupun lelaki yang musyrik. Yang demikian itu haram terhadap orang yang beriman.”

“Wanita-wanita yang jahat adalah untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat adalah untuk wanita-wanita yang jahat, dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik.”

~ semoga kita sentiasa di bwh rhmat n lindunganNya..AMIN~~ 

1 comment:

  1. hehehe...AMARAN!!!!
    jgn cuba dlu tau
    DOSA
    hehehe....kalo dah dpt yg kurg hebat tu,pasti ada jln penyelesaiannya
    jgn berfikiran cetek yer
    idup jgn ikut nafsu,nnti lesu
    hehehe

    ReplyDelete